17 mars 2014

Lyckan är en gammal gård

Så här ser det för tillfället ut på min dataskärm, jag layoutar en tjock och härlig bok om hur det är att bo i Stundarsbyn. Boken är skriven av Sara Bergström och Linus Lindholm har fotograferat. Vill ni få uppdateringar med mera smakprov från boken titta in på dess facebooksida. "Lyckan är en gammal gård" utkommer i april.


Visst är det en lycka att få hålla på med gamla hus! I går tittade vi på bilder från rivningen och flytten av vår gamla gård. Här är stockstommen som tittade fram efter en lång period av rivning.

  
Barnen var så små när vi började och när jag ser bilderna nu så tänker jag på hur mycket damm de måste ha fått i sig när de lekte i rivningsavfallet. Det tänkte vi inte så mycket på då tydligen, fast vi hade munskydd ibland och barnen var mycket utomhus.


Det som är så bra med timmerhus är att man kan kapa bort eventuella ruttna delar och lappa i med nytt. Det fungerar inte lika enkelt med en modern konstruktion. Jag kan tänka mig att en del människor skulle ha blivit avskräckta av den här synen. Jag såg inget problem, bara potential och det färdiga köket. Bilderna är från vår storstugas vänstra och högra hörn.


Här är samma hörn tio år senare med ett kök som fortfarande inte är färdigt men fullt användbart. Mattan till höger fanns också i huset.


Dörren till köket som har samma plats idag. Den blågrå panelen är den som vi spikat på trappan i hallen, vi har också låtit nytillverka mer av samma panel som vi har använt både i resten av hallen och i glasverandan.


I söndags medverkade vi i programmet Pia & Peter som sändes i Radio Vega, temat var "renovera mera" där vi pratade om vårt byggprojekt. Det går att lyssna på här. Så länge vi lyssnade på programmet målade jag fyra fönsterbågar, i vardagsrummet nära datorn, så jag skulle höra något. Normalt brukar jag måla på köksbordet för lite bekvämare arbetsställning. 

Vi har inga innerfönster ännu på vinden så det är de som jag skall försöka få klart denna sommar, precis vad jag planerade ifjol också... men i sommar borde det vara rimligt. Det är ju bara det att arbetet är rätt så förutsägbart med fönster medan det är intressantare att renovera en möbel eller liknande. Men när man får haka fast ett färdigt fixat fönster med gamla beslag och bubbligt glas, visst känns det då att det har varit värt arbetet. 

7 kommentarer:

Husmor Anna sa...

Hörde programmet, de va riktigt intressant. Kände igen oss i mycket.

Och fy ja när man tänker på vad man utsatt ungarna med när man hållit på att renovera. Jag som också ha skrapat färg med speedheator när jag varit gravid. Samma misstag skulle jag inte göra idag.

Ha de gott! /Anna

Rut och Signe sa...

Jag har följt er blogg i ett par år och är så imponerad över ert projekt. Ni är så inspirerande!

Stor kram och fortsatt lycka till med ert fina hem, Marie

Unknown sa...

Oj wow, det där är vad jag kallar projekt. Är tämligen ny här på bloggen och det är jättefint att få en tillbakablick. Och vilket underbart kök. Så fin stämning.

Linnéa sa...

Jösses vilken resa ni varit med om. Det kräver nog en massa fantasi och målmedvetenhet till såna där projekt.
Duktiga har ni varit.

Johanna sa...

Hej!
Jag har fullkomligt fallit pladask för din blogg sedan länge och vill ju att ännu fler får ta del av allt som ni skapar och återvinner. Därför undrar jag om jag får tipsa om din blogg på ett forum där det handlar om att återvinna mera?
Vill fråga dig innan om det är ok :)

/Johanna~Bellalinas

Unknown sa...

Så det har redan gått 10år? Tja tiden går. Jag hör till dom som "i smyg" (utan att kommentera på inläggen) följt med ert bygge, redan från den första bloggen. Roligt att se hur ni gjort och hur fint det har blivit. :) Har ju länge tänkt komma genom Purmoskogen för att hälsa på i er butik, kanske nu till våren :) kram Ida från Jepo

Ulrika sa...

Tyvärr gick det ju inte att lyssna från Sverige :( Vet du om man kommer kunna beställa boken någonstans.
Tack
/Ulrika

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP